Sådan får du en bedre nattesøvn

Sådan får du en bedre nattesøvn

juni 24, 2020 Sponsoreret 0

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

For mange spiller søvn en væsentlig rolle for, hvordan de fungerer i hverdagen. Du kender højst sandsynligt også til følelsen af, at du ofte mangler en time eller to mere på øjet. En typisk undskyldning for dette er, at man ikke har tid til at sove de 7-9 timer i døgnet, hvilket ellers er en anbefaling og en tommelfingerregel for voksne. Det er dog ikke nødvendigvis kun timetallet, der er skyld i, at du ikke føler dig veludhvilet.

Der er stor forskel på kvaliteten af søvn, hvilket kan gøre antallet af timer mindre vigtigt. Her har dine søvnvaner garanteret stor indflydelse på, hvordan kvaliteten af netop din søvn er. Men hvordan gør du så din nattesøvn bedre? Læs med her!

Din søvns kvalitet afspejler sig i din sengs kvalitet

En god seng er uerstattelig. Du bruger en stor del af dit liv på at sove, og den rette seng kan derfor gøre store underværker, i forhold til at du ikke spilder tiden på dårlig søvn. Derfor bør du altid finde en seng, der passer til dit behov og dine præferencer.

En seng kan være nok så pæn, stor, praktisk, dyr, lækker og meget mere. Hvad betyder det, hvis du ikke sover godt i den? Der findes ikke nogen one fit fits all, når det kommer til senge. Derfor gør du klogt i at finde en madras, som passer netop til dig. Et godt sted at lede efter en madras til en god søvn er blandt springmadrasser, der med sine fjedre sørger for, at komforten og formen er perfekt.

Springmadrasser kommer generelt i høj kvalitet og er derfor et sikkert valg, når du er på udkig efter den helt rette seng. Det smarte ved springmadrasser er, at de kommer i flere forskellige hårdheder. Det er desværre tit den forkerte hårdhed på madrassen, der er skyld i, at nattesøvnen ikke bliver specielt god.

Omgivelserne sætter rammen for din søvn

Selvom din seng langt hen ad vejen kan gøre en stor forskel på din søvn, er der flere parametre, som kan forbedre din søvn markant. Først og fremmest oplever mange, at de sover bedst i et mørkt rum. Flere forskellige lyskilder kan forringe din søvn, da de virker forstyrrende. Derfor er mørklægningsgardiner et smart valg i soveværelset, da mørket hjælper på din nattesøvn.

Dette medvirker også til en uafbrudt nattesøvn, hvilket virkelig gør en forskel på kvaliteten af søvnen. Derfor bør du så vidt muligt undgå, at du bliver forstyrret i løbet af natten. Hvis du bliver forstyrret af støj i løbet af natten, kan du passende bruge ørepropper. Hvis din telefon brummer eller lyser op i løbet af natten, bør du sætte den på flytilstand og vende skærmen nedad. Disse små ting kan have stor indflydelse på, at du vågner udhvilet og veloplagt.

Når du finder din drømmemadras blandt springmadrasser og sørger for de rette omgivelser, har din søvn gode chancer for at blive meget bedre. I mange tilfælde bliver du nødt til at prøve dig frem for at finde ud af, hvad der får dig til at sove bedre. Det vigtigste er, at hvis du har problemer med din søvn, så gør noget ved det. Du fortjener en god nattesøvn!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *