Find den rette madras til din ryg

Find den rette madras til din ryg

juni 29, 2021 Sponsoreret 0

Dette indhold er sponsoreret.

Søvn er et af de vigtigste sundhedsparametre, vi har. Derfor er det ikke desto mindre vigtigt, at du sørger for at sove på en madras, der fuldt ud støtter og passer godt på din krop i løbet af natten. Det er nemlig i søvnen, at kroppen restituerer, og du vil gøre din krop en stor tjeneste ved at sørge for, at den ligger godt og bliver støttet.

I denne artikel kan du læse mere om forskellige madrastyper til forskellige rygtyper. Du skal nemlig vælge en madras ud fra din situation – om du er ung, ældre, stor eller lille, går i diskusprolaps behandling eller andre faktorer, der har indvirkning på, hvor meget støtte din madras skal give dig.

Første skridt: Kropsvægt

Det første, du skal tjekke op på, når du skal vælge den rette madrastype til din nattesøvn, er, hvor meget du vejer. Det har nemlig meget at sige for støtten, som din krop har brug for fra madrassen. Som tommelfingerregel anbefales en medium-hård madras til folk, der vejer under 75 kg, og en fast madras til folk, der vejer 75-95 kg. En ekstra fast madras med multipockets anbefales endvidere til folk, der vejer over 95 kg. Det er en god idé at tjekke din vægt på en præcisionsvægt forinden dit madraskøb for at være sikker på, at du leder efter den rigtige hårdhed. 

Andet skridt: Kropstype

Hvordan din krop er bygget, er det andet og næste punkt, som du skal have med i overvejelserne af, hvilken madrastype din krop vil trives allerbedst med. Eksempelvis anbefales det til kvinder, at man vælger en madras, hvor hofterne får lov at synke lidt ned i madrassen, så de bliver understøttet bedst muligt. Lignende overvejelser kan man gøre sig, hvis man er tungest forneden eller foroven. Der er mange unikke kropssammensætninger, og derfor er det også værd at sætte sig ind i, hvilke madrastyper der fungerer bedst for ens egen.

Tredje skridt: Ligge-/soveposition

Det tredje trin, der også har betydning for, hvordan din krop bliver støttet i søvnen, er din liggeposition. Det vil sige måden, du ligger på, når du lægger dig til at sove – og hvordan din krop som regel ligger, mens du sover. Der er nemlig stor forskel på, om du for eksempel sover på siden eller på ryggen. Sover du på ryggen, får din krop støtte, der er nogenlunde ligeligt fordelt, alt imens du – hvis du sover på siden – får klemt hofter og skuldre mere sammen. Derfor skal der også være mere støtte til dem.

Det anbefales, at du sætter dig grundigt ind i de forskellige parametre for at vælge en madrastype med afsæt i disse tre trin. Så bliver du nemlig rigtig godt klædt på til at vælge den helt rigtige madrastype til lige netop din krop.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *