Bedre nattesøvn gør dig sund

Bedre nattesøvn gør dig sund

november 26, 2020 Sponsoreret 0

Sponsoreret indhold

Man har længe vidst, at kost, rygning, alkohol og motion er faktorer, der spiller ind, når det kommer til sundhed. For dårlig kost øger risikoen for overvægt og som ryger er du i højrisiko for et væld af ubehagelige livsstilssygdomme. Men var du klar over, at både kvaliteten og mængden af vores nattesøvn også har noget at sige, når det kommer til vores velbefindende?

Stress og søvn hænger sammen

Stress er en af nutidens nye folkesygdomme. Arbejds- og familielivet er strikket sammen på en måde, hvor kun de færreste kan holde til presset i længden. Derfor er der mange, der på et tidspunkt i deres liv må ned og bide i græsset med en stressdiagnose. Er man først endt i en sådan tilstand, så vil det ofte få konsekvenser for den daglige nattesøvn. Et stresset hoved med mange tanker, der suser rundt, kan nemlig påvirke den menneskelige fysik i sådan en grad, at man kan have svært ved at falde i søvn om aftenen. Søvnløs og frustreret ligger man så natten lang og vender og drejer sig, indtil morgenen gryr. Spiralen bliver tilmed af den onde slags, når det går op for en, at søvnunderskud kan være med til at skabe en tilstand af stress. Og så er det svært at komme ud på den anden side.

Dårlig nattesøvn giver kilo på sidebenene

En anden rigtig ærgerlig ulempe ved at være i en periode, hvor man sover dårligt, er at man mod sin vilje kan komme til at tage på. De hormoner, der regulerer mæthedsfornemmelsen, fungerer nemlig ikke optimalt, når ikke man sover godt. De sene aftentimer kan let komme til at byde på lidt for mange søde snacks, som med deres høje indhold af sukker er med til at skabe en midlertidig opkvikkende følelse, når blodsukkeret stiger. Snacks inden sengetid er derfor både en dårlig idé for nattesøvnen og badevægten.

En god madras er vigtig for dit velvære

Den seng du sover i, bør være af en god kvalitet, hvis du skal have optimale muligheder for at få en god nattesøvn. Er sengen for hård eller for blød, kan det give gener, når du ligger i den. Det er ikke ualmindeligt at man vågner med ondt i ryggen eller nakken. Mange tilskriver det, at de måske har ligget forkert i løbet af natten, men det kan også meget vel være på grund af en for dårlig madras. Er topmadrassen tyndslidt eller er boksmadrassen mange år gammel kan det være på tide at skifte den ud. En seng der var god engang, bliver ikke nødvendigvis ved med at være det. Læs om vejen til en bedre nattesøvn her og få flere tips til bedre nætter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *